Friday, August 6, 2010

Media Siaran dan Internet Membentuk GerakMinda Generasi Y

Baru-baru ini kita didedahkan dengan pengkategorian baru bagi golongan belia di mana mereka dipecahkan kepada tiga kategori mengikut tahap umur iaitu Boomers yang berusia antara 46 dan 64 tahun; Generasi X (29-45 tahun) dan Generasi Y (10-28 tahun)  Dari segi statistiknya pula, golongan Boomers berjumlah 4.95 juta orang, Generasi X, seramai 3.7 juta orang dan Generasi Y, membabitkan jumlah 9.4 juta orang.

Generasi Y adalah kelompok tersebesar di kalangan yang ada. Jumlah yang mencecah hampir 10 juta orang ini dahulunya sering dikaitkan sebagai golongan Harapan Bangsa dan Tiang Negera. Benar, mereka adalah pelapis kepimpinan Negara. Namun persaoalan yang paling besar, bagaimanakah mereka ini harus dididik agar dapat menjadi warga yang paling berintergriti dan berprestasi tinggi. Ini semua sering bermula dengan GerakMinda atau MindSet. Bila dilihat secara kasar ada dua elemen yang kuat mempengaruhi GerakMinda Generasi Y iaitu Media Siaran dan Internet.

Rancangan televisyen berbentuk TV Realiti pernah memberikan fenomena besar kepada Negara terutama melibatkan Generasi Y. Rancangan TV Realiti tersebut seperti Akademi Fantasia terbitan stesyen televisyen Astro amat-amat mempengaruhi GerakMInda Generasi Y ini. Rancangan-rancangan lain yang dijuadahkan oleh TV3 dan Astro juga dilihat memberikan kesan dan impak yang tidak kurang hebat.

Media Siaran selain televisyen ialah Radio dan Panggung Wayang. Juadah yang direkod oleh CD, VCD dan DVD dan dipasang tayang dan dengar juga adalah sebahagian daripadanya. Internet juga menyumbang kepada media siaran khususnya You Tube. Di dalam kandungan Internet juga terdapat banyak sekali hidangan-hidangan dalam format MP3, MP4 serta pelbagai lagi yang terlalu banyaknya boleh didapati dan dicari. Ini termasuklah juadah yang mengghairahkan dan melalaikan sesiapa yang menonton dan mendengarnya.

Internet memanglah menjadi penyumbang terbesar. Selain memiliki kandungan media siaran yang lebih banyak berbanding Radio dan Televisyen, Internet juga membuka ruang kepada medium komunikasi jaringan sosial (social networking communication medium). Bermula dengan medium berasaskan server seperti MIRC ianya telah berpindah kepada asas Web. Kemudiannya ianya berbentuk Web Portal. Kita dapat lihat bagaimana Web Portal seperti Friendster dan MySpace menjadi kegilaan komunikasi generasi Y sekitar hujung dekad 90an dan awal 20an. Kita dapat melihat juga bagaimana forum-forum Web Portal menjadi tempat Generasi X dan Y memulakan perkenalan, berbincang serta berdebat dengan cara masing-masing. Seterusnya, medium Web Blog pula menjadi popular. Bermulanya Web Blog ini ditulis oleh Wartawan Hiburan dan penulis bebas dan diziarahi oleh golongan generasi X dan Y. Kolum komentar kadang-kadang bersifat sama seperti kolum forum Web Portal. Pertentangan idea berlaku dengan hebat mengalahkan sidang Dewan Rakyat.

Media Siaran berbentuk surat khabar sudah mula ditinggalkan oleh Generasi X dan Y. Kebebasan yang dimilki dalam medium Internet amat memberangsangkan mereka untuk terus berlegar di sana tanpa sedar perut telah keroncong dan tekak telah kedahagaan air. Mereka amat asyik di sana menjadikan suasana medium Internet itu sangat realiti. Justeru, ada yang terpedaya dengan orang yang belum mereka kenali lagi. Kuatnya pengaruh medium Internet ini menjadikan apa yang tertera di sana dikatakan semuanya benar belaka.

Kini kita lihat Facebook dan Twitter menjadi alat komunikasi yang mesti ada pada majoriti Generasi X dan Y. Kadang-kadang bila terdapat masalah teknikal pada perjalanan program berkenaan menjadikan kehidupan mereka tergugat dan rasa tidak senang. Menyedari hakikat ini, jika pihak kerajaan ingin menggerakkan Generasi X dan Y masuklah melalui saluran yang mereka sedang berada sekarang.

Bagi Generasi Y pula, mereka kebanyakannya melepak dan bermain di WebGames yang mempunyai Online Networikng ke seluruh dunia. Terlalu banyak permainan yang bersifat pergaduhan, tembak-menembak dan peperangan yang diminati oleh Generasi Y. Pusat-pusat Siber adalah tempat di mana mereka akan berkumpul dan memulakan dunia baru mereka di depan skrin komputer. Setiap hari akan ada sahaja azam baru dan wawasan yang ingin mereka capai terhadap permainaln Online tersebut. Dunia tersebut telah menjadi sangat realiti kepada mereka dan mereka taksub kepadanya.

Kerajaan mesti segera menyedari hakikat ini. Kerajaan mesti peka dan kewujudan Makmal Pembangunan Transformasi Belia ini memang sangat-sangat membantu kepada keadaan ini. Kajian demi kajian hendaklah dilakukan dengan segara. Namun yang paling penting ialah siapakah "human resource" yang nak melakukannya. Di sini kerajaan boleh melihat bagaimana suatu perkongsian bijak yang mereka boleh laksanakan dengan organisasi belia berdaftar. Organisasi belia berdaftar seperti MAYC misalnya pasti boleh menjadi rakan kongsi yang terbaik. Siapkan satu pakej kajian mengikut apa yang perlu dan serahkan tugas tersebut kepada organisasi belia berdaftar yang punya kemampuan untuk melaksanakn tugas ini. Lalu hasil kajian ini hendaklah direncanakan supaya ianya boleh dijadikan sebagai pelan bertindak. Apa yang penting ialah pelan bertindak tersebut mestilah punya GerakTuju untuk membentuk GerakMinda. Kami di MAYC amat memahami situasi ini dan tahu apa yang harus dilakukan oleh Makmal Pembangunan Trasformasi Belia.

No comments:

Post a Comment