Tuesday, August 3, 2010

Semuanya kerana Syed Rahman Tuan Kuning?


Kenapa tak endahkan suara akar umbi yang dizahirkan melalui surat-surat yang diutus oleh Pengerusi-pengerusi MAYC Negeri? Kenapa terlalu banyak tarikh-tarikh yang dijanjikan? Mesyuarat Agung Tahunan MAYC Kebangsaan adalah "nyawa" kepada pertubuhan yang bernama MAYC ini. Bila sudah 5 tahun Mesyuarat Agung Tahunan tidak dilaksanakan maka organisasi jadi semakin lesu. Tiada bermaya kerana "makanan" yang diperlukan pada Mesyuarat Agung tiada diperolehi. Lalu "nyawa" MAYC semakin sayu.
Lihatlah betapa bersungguhnya ahli akar umbi hadir dari seluruh pelusuk Negara. Dengan riang dan gembira mereka hadir untuk memberikan "nyawa baru" kepada MAYC. Para Perwakilan hadir bagai "oksigen" yang memberikan MAYC suatu nafas segar. Kini Mesyuarat Agung Tahunan MAYC kebangsaan 2010 telah dilaksanakan dengan jayanya pada 31 Julai 2010 yang lepas. Para Perwakilan pulang dengan harapan baru. Kepimpinan MAYC setiap Negeri sudah mula menyusun barisan baru yang lebih teguh. Kawasan-kawasan yang belum terdaftar digerakkan untuk didaftar. Ke kampong dan desa, para pemimpin belia gagah turun ke bawah untuk menubuhkan kelab-kelab belia. Segalanya menjadi segar bugar kembali.

Belia terbela. Dengan nafas suntikan semangat oleh Datuk Nasir Safar. Berebutan nak menjadi kawan fesbuk Datuk Nasir. Kerana apa? Kerana nak faham apakah itu "Gagasan 1 Malaysia". Bukan tak faham, tapi nak faham lebih lagi. Nak juangkan maksud Gagasan tersebut. Nak wacanakan ia. Nak forumkan ia. Nak seminarkan ia, agar belia seluruh Negara lebih mengerti apakah itu perpaduan sesama warganegara. Walau beza warna kulit. Beza bahasa dan adat budaya. Beza agama dan kepercayaan. Dapat hidup dalam jalinan intergriti yang harmonis.
Belia MAYC sedar kini. Mereka digalas dengan tugas berat. Untuk transformasikan gagasan 1 Malaysia dalam bentuk program kemasyarakatan. Aktiviti kebeliaan. Dan menjadi acara yang menzahirkan makna perpaduan dalam nada yang paling serius. Ayuh kita semua. Menuju Arah Yang Cemerlang dan Bersatu Maju.

No comments:

Post a Comment