Thursday, August 5, 2010

Melihat Ke Hadapan

Barisan Jawatankuasa MAYC Kebangsaan telah diwujudkan pada Mesyuarat Agung Tahunan MAYC Kebangsaan. Ini bermakna terbinalah suatu kuasa usaha MAYC di peringkat kebangsaan yang bertanggungjawab untuk menggariskan dasar perjuangan organisasi. Apa yang penting kala kini ialah menyusun semula kedudukan MAYC di peringkat negeri dan kawasan serta menambah bilangan ahli menerusi penggabungan kelab-kelab belia yang baru. MAYC ibarat payung kepada kelab-kelab belia yang kecil dan bersifat lokal dan setempat.

Oleh yang demikian setiap MAYC Negeri hendaklah memainkan peranan yang besar samada dalam mengatur susun MAYC di peringkat kawasan atau memantau gerakerja Kelab-kelab Gabungan MAYC itu sendiri. Ini semua boleh dilaksanakan dengan semangat ingin jayakan diri dan bersatu maju.

Manakala, fokus MAYC di peringkat kebangsaan ialah menjayakan siri-siri program berbentuk wacana, seminar dan forum khususnya, mengembangfahamkan Gagasan 1 Malaysia. Bagi tujuan tersebut, MAYC Kebangsaan akan bergandingan dengan media arus perdana yang sudi bekerjasama mahupun Institut Pengajian Tinggi yang ada. Kita akan laksanakan aktiviti tersebut di mana-mana Universiti dan disiarkan secara perdana oleh media tayangan. Selain penerangan 1 Malaysia kita juga akan memilih pelbagai isu yang bersekitar dengan belia seperti isu perfileman, muzikal, sukan, sastera dan budaya serta bidang pemikiran.

Arus baru politik nasional menuntut kepada perubahan dan anjakan tentang cara berfikir, bertindak dan bekerja. Justeru, MAYC mestilah segar di hati, minda dan perasaan para belia. MAYC mesti mampu ke dapan dan menjuarai persoalan yang berkaitan belia. Sebagai organisasi yang berbilang agama, keturunan dan adat budaya, MAYC mestilah berada pada barisan hadapan organisasi belia masakini.

No comments:

Post a Comment